روش استفاده از کتراک در تخریب بتن

نویسنده

روابط عمومی شرکت فاطر سازه

فهرست مطالب...

مقالات دیگر

آشنایی با روش استفاده از کتراک در تخریب بتن

تخریب و از بین بردن یک مانع از جنس سنگ یا بتن در ابعاد نسبتاً بزرگ، معمولاً با استفاده از مواد منفجره امکان پذیر می باشد. لازم به ذکر است که این امر سر و صدای زیادی در پی دارد. همچنین این روش گاهی اوقات خطراتی را برای انسان و محیط اطراف ایجاد می کند. از ین رو لازم است تا با روشی امن و بدون سر و صدا، تخریب بتن انجام شود. پودر تخریب کننده بتن یا کتراک جهت تخریب مقاطع بتنی و سنگی به روش انبساطی فرموله و تولید شده است. ما در این محتوا قصد داریم تا روش استفاده از کتراک در تخریب بتن را به شما سروران گرامی آموزش دهیم.

تخریب کننده بتن (کتراک) چیست؟

اساس تولید کتراک یا تخریب کننده بتن بر مبنای ترکیبات آهکی می باشد. در واقع تغییراتی که کتراک در سطح به وجود می آورد شبیه به دگرگونی هایی است که در نتیجه انفجار حاصل می شود. لازم به ذکر است که در زمان انجام واکنش های مربوط به تخریب هیچ نوع صدا، دود و گرد و غبار و موج انفجاری تولید نمی کند. هنگامی که تخریب کننده به کار گرفته می شود، اندازه و ظرفیت بتن به صورت قابل توجه زیاد می شود که در اثر این افزایش حجم ناگهانی بتن ها خرد می شوند و سطح آن ها شکاف بر می دارد.

ویژگی های کتراک

در واقع کتراک با ایجاد نیروی کشش در دیواره چال، موجب تخریب مقطع یا بتن می شود. در واقع کتراک یک ماده تخریب کننده کاملاً بی صدا و بی خطر می باشد که روش عملکرد آن بر مبنای نیروی حاصل از افزایش چشمگیر حجم آن می باشد. کتراک بر خلاف مواد منفجره، در هنگام تخریب ایجاد هیچگونه صدا، موج انفجار، زمین لرزه، دوده و گرد و غبار نمی کند. در واقع کتراک با ایجاد ترک سبب خورد شدن و جدا شدن سنگ یا بتن می شود. این ماده با انبساط خود، تخریب انواع بتن مسلح، غیر مسلح و انواع سنگ را مهیا می کند.

آشنایی با نحوه استفاده از کتراک در تخریب بتن – فاطر سازه

لازم به ذکر است که کتراک قابلیت تخریب مقاطع بتنی، سنگی یا ساروج را در بسیاری از فضاها (داخل ساختمان مسکونی و …) امکان پذیر می کند. تخریب به کمک کتراک مزایای بیشتری نسبت به تخریب به کمک مهمات و مواد منفجره دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های کتراک نسبت به مواد منفجره نگهداری آسان آن است. برای نگهداری مهمات نیاز به زاغه مهمات می باشد. همچنین حمل و استفاده از آن نیز خطراتی را در پی دارد. اما کتراک به راحتی در کیسه و در محیط سر پوشیده قابل نگهداری می باشد و هیچگونه خطری چه در زمان نگهداری و چه در حین اجرا ندارد.

روش استفاده از کتراک در تخریب بتن

برای استفاده از کتراک برای تخریب بتن، باید کتراک را با نسبت 3 کیلو پودر کتراک با 1 لیتر آب به خوبی مخلوط کنید تا مایع تخریب کننده بتن یک دستی به وجود آید. واکنش های شیمیایی در تخریب بتن با کتراک دقیقاً پس از ترکیب پودر کتراک با آب شروع خواهد شد. لازم به ذکر است که قدرت تخریب کتراک به نوع کتراک استفاده شده، نحوه استفاده از آن و همچنین کار شما بستگی دارد. برای مثال اگر بخواهید کتراک را از نظر قدرت تخریب و درجه سختی بررسی کنید، در صورتی که کتراک 30 دقیقه ای استفاده کنید پس از حدود 10 تا 30 دقیقه تخریب انجام می شود. همچنین اگر از کتراک 2 ساعته استفاده کنید، تخریب حدود 1 تا 2 ساعت، زمان خواهد برد.

مکانیزم اثر کتراک در تخریب سازه های بتنی به چه صورت می باشد؟

ماده تخریب کننده بتن یا کتراک پس از مخلوط شدن با آب، داخل سوراخ های حفر شده توسط دریل، ریخته می شود. سپس در مدت زمان کوتاهی، ملات کتراک افزایش حجم یا انبساط یافته و با اعمال فشار های جانبی سبب ایجاد ترک و گسیختگی های متعدد در مقطع یا بتن شده و به راحتی سطح را تخریب می کند.

خواص و اثرات کتراک در تخریب بتن

  1. تخریب بدون صدا و کاملاََ بی خطر
  2. نگهداری آسان و بدون خطر
  3. عدم ایجاد گرد و خاک و آلودگی
  4. بدون نیاز به اخذ مجوز برای تخریب
  5. عدم پرتاب سنگ و موج انفجار
  6. بدون تولید گاز های سمی و مخرب
  7. بدون ایجاد آسیب برای محیط زیست
  8. عدم نیاز به اکیپ متخصص برای اجرا
  9. عدم نیاز به ماشین آلات سنگین جهت تخریب
  10. بدون تلفات و خسارات مالی و جانی در هنگام اجرا
  11. امکان استفاده در مناطق مسکونی
  12. مصرف ساده و کاملاً اقتصادی

نکات ایمنی استفاده از کتراک یا تخریب کننده بتن

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، کتراک یک محصول شیمیایی است. این محصول زمانی که با آب مخلوط می شود، گازی سمی متصاعد می کند. دقت داشته باشید که حتماً هنگام مخلوط کردن کتراک با آب از عینک های صفحه روشن شیشه ای که چشم را به صورت کامل می پوشاند استفاده کنید، چرا که این عملیات نوعی گاز تولید می کند که برای چشم بسیار مضر و خطرناک است.

دقت داشته باشید که اگر در جریان انجام عملیات پودر یا ملات کتراک به چشم یا صورت شما پاشیده شد، فوراً با استفاده از آب زیاد محل مورد نظر را تمیز بشویید. سپس برای اطمینان کامل به پزشک مراجعه کنید. توجه نمایید که هیچگونه اثری از آن در موضع باقی نماند. در نتیجه در زمان استفاده از کتراک چه به صورت پودر و یا به صورت ملات حتماً به رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از عینک و دستکش و ماسک توجه کنید.

نحوه استفاده از کتراک برای تخریب بتن – فاطر سازه

قدرت تخریب کتراک و کاربرد های آن در چه مواردی است؟

  1. استفاده از کتراک برای حفاری و کندن چاه و کانال ها در نقاطی که با سنگ برخورد می کنند.
  2. جهت خرد کردن و تخریب انواع متفاوت سازه ها و قطعات بتنی، انواع سنگ ها و صخره ها و همچنین ساروج ار آن استفاده می شود.
  3. از این فرآورده در حفاری ها و گود برداری هایی که به منظور بهره برداری از سنگ های قیمتی و تزئینی انجام می شود، استفاده می کنند.
  4. برای احداث و ساخت تونل ها و معادن از این فرآورده در راستای تخریب سنگ ها استفاده می شود.

جمع بندی

در این محتوا روش استفاده از کتراک در تخریب بتن را به طور کامل برای شما سروران شرح دادیم. دقت داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه بهتر حتماً باید کتراک را از شرکتی معتبر خریداری کنید.

فاطر سازه یکی از بهترین شرکت های مقاوم سازی و اصلاح سازه های بتنی می باشد. فاطر سازه با بیش از 2 دهه تجربه مستمر، با استفاده از بهترین و بروزترین تجهیزات آماده ارائه بهترین خدمات در سرتاسر ایران می باشد. لازم به ذکر است کلیه خدمات مشاوره ای این مجموعه رایگان می باشد. شما سروران گرامی می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و درخواست خدمات تخریب بتن با مشاوران ما در ارتباط باشید.

درخواست تان را به ما بگویید و با خیال راحت پروژه انجام شده را تحویل بگیرید

X