• 0

    سبد خرید

کاشت رول بولت در بتن

نحوه کاشت رول بولت در بتن چگونه است؟

یکی از بهترین روش های مقاوم سازی ساختمان و سازه، کاشت میلگرد می باشد. فرآیند تقویت سازه با کاشت میلگرد معمولاً به 2 روش کاشت بولت مکانیکی و کاشت بولت شیمیایی انجام می شود. لازم به ذکر است که در مقاوم سازی ساختمان، با کاشت بولت مکانیکی از تجهیزات مکانیکی استفاده می شود. اما در کاشت بولت شیمیایی، کاشت میلگرد با استفاده از چسب های کاشت میلگرد انجام می گیرد. از رول بولت یا همان بولت مکانیکی برای اتصال سازه های سبک و متوسط فلزی به بتن استفاده می شود. ما در این محتوا قصد داریم تا نحوه کاشت رول بولت در بتن را به شما سروران گرامی آموزش دهیم.

رول بولت چیست؟

رول بولت، مهم ترین وسیله در کاشت بولت مکانیکی می باشد. رول بولت در واقع وسیه فلزی می باشد که معمولاً از آلیاژ آهن ساخته می شود. سطح این وسیله ها با روکش های مختلف همچون روی، گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم پوشیده می شود. این ابزار دارای یک پیچ (Screw) و سر مخروطی شکل می باشد. همچنین یک عدد غلاف استوانه ای شکل چاک دار نیز دارد. در انتهای رول بولت نیز یک عدد مهره و یک عدد واشر را خواهید دید. در روش کاشت بولت مکانیکی، نیازی به ایجاد سوراخ با عمق زیاد برای کاشت رول بولت در سازه نیست. رول بولت که به انکر مکانیکی نیز معروف است، با ایجاد نیروی اصطکاکی یا انبساطی درون مصلح پایه همچون آجر، سنگ و بتن باعث اتصال صفحه پلیت با سطح مصالح پایه می شود.

فاطر سازه برترین شرکت کاشت رول بولت در بتن

قسمت های مختلف رول بولت

لازم به ذکر است که جنس رول بولت ها عموماً از فولاد است که بنابر نیاز افراد می تواند به صورت گرم یا سرد گالوانیزه شده باشد. اجزای تشکیل دهنده یک رول بولت، متناسب با نوع آن متفاوت می باشند. اما به طور کلی، می توان گفت که رول بولت از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  1. یک عدد پیچ با یک سر مخروطی و یک سر رزوه شده
  2. یک بدنه فولادی (استوانه چاک دار، پروانه ای و …)
  3. مهره
  4. واشر فنری
  5. واشر تخت

کاشت رول بولت در بتن

برای کاشت رول بولت در بتن ابتدا یک صفحه پلیتی با سایز مورد نظر برای اتصال سازه فلزی انتخاب می کنیم. سپس روی آن 4 عدد سوراخ ایجاد می کنیم. لازم به ذکر است که ابعاد سوراخ های ایجاد شده روی پلیت، باید دو شماره از سایر رول بولت های مکانیکی بیشتر باشد. پس از آن می توانیم هم با استفاده از شابلون , هم خود پلیت ها محل سوراخ کاری را روی سطح بتن علامت گذاری کنیم. سپس با استفاده از مته دریلی سوراخی را به اندازه رول بولت تعبیه کنیم.

در واقع برای کاشت رول بولت در بتن ، دو عدد کاشت بولت به شکل قطری برای هر پلیت کافی می باشد. در واقع علت این که برای کاشت رول بولت در بتن ، چهار سوراخ در صفحه پلیت تعبیه می شود، تعویض سوراخ ها در هنگام خوردن به میلگرد در بتن است. در مرحله پایانی نیز پس از این که عملیات ایجاد سوراخ ها در صفحه پلیت انجام شد، بولت ها را در سوراخ تعبیه می کنیم. سپس با استفاده از چکش پلاستیکی به آن ضربه وارد کرده و بولت ها را درون سوراخ ها محکم می کنیم. در مرحله بعد بولت ها را با استفاده از آچار محکم می کنیم تا پلیت به طور کامل به بتن و مهره بچسبد. محکم کردن مهره ها باعث برقراری اتصال قوی رول بولت ها به بتن می گردد.

روش های عملکرد رول بولت ها

جهت نصب صفحه ستون بیس پلیت ها) با رول بولت یا همان بولت مکانیکی، لازم است که با نحوه عملکرد رول بولت ها به طور کامل آشنا باشید. عملکرد رول بولت ها در بتن به چهار شکل می باشد. عملکرد یا همان گیرایی رول بولت (بولت مکانیکی) عبارتند از:

  1. اصطکاکی یا انبساطی
  2. کلیدی یا چفت و بستی
  3. ترکیب اصطکاکی و کلیدی
  4. چسبندگی

هر یک از موارد نام برده شده نحوه درگیری بولت ها با بتن را در نصب صفحه ستون با رول بولت نشان می دهد. نحوه درگیری رول بولت ها با بتن بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه، نوع مصالح و بار وارد شده بر ستون دارد.

کاشت رول بولت در بتن با قیمت مناسب – فاطر سازه

مزایای کاشت رول بولت در بتن

کاشت رول بولت در بتن مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. اطمینان بالا: رول بولت ها به دلیل جنس فولادی و ساختار فیزیکی که دارند، مقاومت کششی و خمشی بسیار بالایی دارد. از این رو می توان اطمینان حاصل کرد که سازه نصب شده به هیچ عنوان نخواهد افتاد یا لق نمی شود.
  2. ساختار و نصب ساده: نصب رول بولت نیاز به تخصص خاصی ندارد و در کوتاه ترین زمان ممکن، نتیجه دلخواه حاصل خواهد شد.
  3. مقاومت در برابر عوامل شیمیایی: رول بولت ها به علت جنس فولادی و روکش های متنوعی که دارند، به خوبی در برابر عوامل شیمیایی موجود در مصالح مقاوم هستند و دچار خوردگی نمی شوند.
  4. عدم آسیب رسانی به مصالح: رول بولت ها به هیچ وجه به مصالحی که در آن کاشته شده اند، آسیبی وارد نمی کنند. در واقع می توان مطمئن بود که رول بولت ها باعث ترک خوردن یا سوراخ شدن مصالح نخواهند شد.

سخن پایانی

شرکت فاطر سازه یکی از بهترین شرکت های کاشت رول بولت در بتن می باشد. این مجموعه با بیش از 2 دهه تجربه مستمر در زمینه مقاوم سازی و اصلاح سازه های بتنی با به کارگیری از بروزترین تجهیزات و نیروی فنی متخصص آماده ارائه بهترین خدمات به شما هموطنان عزیز می باشد. شما سروران گرامی می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه کاشت بولت مکانیکی با ما در ارتباط باشید. 

X